מנהלת דיירים בפינוי-בינוי: תפקיד, חשיבות, וכל מה שצריך לדעת

נכתב על ידי עו"ד וחשבונאי ציגי דיקשטיין

תהליכי פינוי-בינוי הפכו בשנים האחרונות לאחד מעמודי התווך של ההתחדשות העירונית בישראל. מדובר בתהליך מורכב, ארוך טווח, ורווי אינטרסים שונים – משפטיים, כלכליים, תכנוניים וקהילתיים. כדי להבטיח שהתהליך יתבצע באופן שקוף, הוגן ומקצועי – נדרשת מעורבות של גורם ניטרלי ומקצועי המייצג את ציבור הדיירים. כאן נכנסת לתמונה מנהלת דיירים.

במאמר זה נבחן מהי מנהלת דיירים, מהו תפקידה המרכזי בתהליך הפינוי-בינוי, וכיצד נוכחותה יכולה להשפיע על הצלחת הפרויקט.

 

מהי מנהלת דיירים?

 

מנהלת דיירים, הקרויה לעיתים גם "מנהלת התחדשות עירונית", היא גוף ציבורי או עירוני שתכליתו ללוות, לייעץ ולהכווין את בעלי הדירות במתחמים המיועדים להתחדשות עירונית, ובפרט בפרויקטים של פינוי-בינוי.

בשונה מיזם או קבלן, המנהלת אינה בעלת אינטרס מסחרי בפרויקט. היא פועלת כגורם ניטרלי שמייצג את טובת הדיירים והקהילה, ומסייעת להם להבין את זכויותיהם, להגן עליהם משפטית ולוודא שהתהליך נעשה בהסכמה, בשקיפות ובאחריות.

מנהלות רבות ממומנות על ידי הרשויות המקומיות, משרד הבינוי והשיכון, או גופים ציבוריים נוספים. הן פועלות בעיקר במתחמים שבהם קיים אינטרס ציבורי מובהק לקידום התחדשות עירונית בצורה מבוקרת ומאורגנת

 

מדוע נדרשת מנהלת דיירים?

פרויקט פינוי-בינוי מערב מערך מורכב של אינטרסים, בהם יזמים המעוניינים למקסם רווח, דיירים החוששים לאבד שליטה על רכושם, ריבוי בעלי דירות עם צרכים שונים, וסוגיות רגולטוריות וסוציולוגיות.

מנהלת דיירים ממלאת תפקיד קריטי באיזון המערכת:

ליווי מקצועי רציף: הדרכה והסברה לדיירים באשר לתהליך, שלביו וזכויותיהם החוקיות.

תיאום בין הדיירים: גיבוש נציגות, גישור על פערים וסיוע בהתמודדות עם סרבנות.

ייעוץ משפטי ותכנוני: הנגשה של מידע מהותי, לרבות תוכניות בנייה, אחוזי תמורה, מנגנוני בטוחות, ועוד.

הגנה על אוכלוסיות מוחלשות: יצירת פתרונות מותאמים לקשישים, בעלי מוגבלות ודיירים בסיכון.

ייעול וקיצור תהליכים: הבנת הבירוקרטיה וסיוע בהסרת חסמים המעכבים את ההתקדמות.

 

 

באילו שלבים פועלת המנהלת?

 

  1. שלב הייזום:

זיהוי מתחמים רלוונטיים וארגון כנסי הסברה לדיירים.

 

  1. שלב ההתארגנות:

עזרה בהקמת נציגות דיירים וליווי ראשוני במישור המשפטי והתכנוני.

 

  1. שלב בחירת אנשי מקצוע:

סיוע בניתוח והשוואת הצעות יזמים, ובחירת עו"ד, שמאי, מפקח ואחרים.

 

  1. שלב גיבוש ההסכמות:

ניהול תהליכי גישור פנימיים בין בעלי הדירות, וחיזוק הלכידות החברתית.

 

  1. שלב הליווי הפרויקטלי:

מעקב שוטף אחר התקדמות התכנון, מתן מענה לסוגיות שמתעוררות לאורך הדרך.

 

האם חובה לפעול מול מנהלת דיירים?

לא. אין חובה חוקית להתקשר עם מנהלת דיירים, ומדובר בשירות רשות ולא חובה. עם זאת, במתחמים שבהם פועלת מנהלת – ההמלצה היא לנצל את משאביה לטובת הפרויקט.

במקרים שבהם אין מנהלת זמינה, נדרשים הדיירים לארגן את הליווי בעצמם – מה שעלול להיות יקר, מסובך ואף מסוכן במונחים של קבלת החלטות.

 

דוגמאות למנהלות בישראל

במהלך העשור האחרון הוקמו עשרות מנהלות עירוניות, ביניהן:

מנהלת להתחדשות עירונית תל אביב-יפו – מלווה אלפי יחידות דיור, מארגנת כנסים ומספקת שירותים מקצועיים רחבים.

מנהלת "התחדשות בת ים" – מטפלת בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38, ומציעה ליווי פרטני לדיירים.

מנהלות אלה פועלות בשיתוף פעולה עם משרד הבינוי והשיכון, ומעניקות שירותים לדיירים ללא תשלום.

המלצות לעבודה מיטבית עם מנהלת דיירים

נצלו את המשאבים: קחו חלק בהרצאות, סדנאות וחומרי מידע שמציעה המנהלת.

היו מעורבים: שאלו שאלות, דרשו הבהרות ואל תתפשרו על הבנת כל סעיף בהסכמים.

שתפו את כלל הדיירים: שקיפות ציבורית היא מרכיב חיוני להצלחת כל פרויקט.

זכרו – המנהלת מלווה, לא מחליטה: הסמכות להחלטות סופיות נמצאת בידי בעלי הדירות.

 

סיכום

פרויקט פינוי-בינוי הוא הזדמנות נדירה לשדרוג איכות החיים ולהשבחת הנכס. עם זאת, מדובר במסע רווי אתגרים וסיכונים. מנהלת דיירים יכולה להפוך את התהליך למהיר, בטוח, מקצועי ונעים יותר – תוך שמירה על זכויות הדיירים והשגת מקסימום תוצאה לכולם.

אם אתם בתחילתו של פרויקט פינוי-בינוי – בדקו האם קיימת מנהלת דיירים במתחם שלכם. היא עשויה להיות השותפה האסטרטגית החשובה ביותר במסע אל עבר מציאות חדשה

 

עדיין מחכים

לשדרוג שלכם?

שדרוג אורבני - תמ״א 38 ופינוי בינוי